Sensoryczny las - czyli po co nam "LAS"?

   Żyjemy w  pędzącym świecie, gdzie każdego dnia ogromna liczba bodźców dociera do wszystkich dużych i małych. Izolacja od świata przyrody, a tym samym brak odpowiedniej dawki wrażeń sensorycznych płynących ze środowiska, a także niewystarczająca ilość ruchu i co gorsza motywacji do niego. Są to bardzo niekorzystne warunki do prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży oraz nas dorosłych także. Najbardziej zauważalne jest to po czasie pandemii Covid-19, liczne doniesienia i badania o znaczącym wzroście liczby młodych ludzi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi – dotyczy to zarówno stanu fizycznego, jak i psychicznego. Czas izolacji, który spowodowała pandemia, to i tak dość krótki okres w porównaniu ze średnią długością naszego życia, ale bardzo znaczący. Dzięki temu doświadczeniu wszyscy poczuliśmy, jak dramatyczne skutki przynosi izolacja od środowiska naturalnego oraz ograniczenie codziennej aktywności fizycznej. Człowiek dla równowagi, dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego potrzebuje kontaktu z przyrodą.
    
     Integracja sensoryczna to nasz sposób odbierania, analizowania i interpretowania danych, jakie zbieramy z otoczenia dzięki naszym zmysłom. Dzieje się to w korze mózgowej. Ten skomplikowany proces ma niebagatelny wpływ na nasze reakcje we wszystkich ważnych sferach ruchowej, emocjonalnej i słownej oraz oddziałuje na procesy motywacji i uczenia się. Od sposobu funkcjonowania integracji sensorycznej zależy czy dzieci i młodzież są w stanie realizować postawione przed nimi zadania i obowiązki zarówno w szkole, jak i poza nią. Dlatego tak ważne jest, aby mieć świadomość SI w swoim życiu. 
    
    Po co nam las? Do życia. To on daje nam największe korzyści sensoryczne. "Nie ma złego pogody, są źle ubrani ludzie" to właśnie doświadczanie zmienności temperatury powietrza, wilgotności, oświetlenia i zjawisk atmosferycznych ma ogromne znaczenie. Przecież takie warunki stwarza naturalne otoczenie do rozwoju zmysłów dotyku, słuchu, wzroku, zapachu, smaku propriocepcji i układu przedsionkowego. Dodatkowo bycie w przyrodzie z bliską osobą buduje poczucie bezpieczeństwa oraz pozwala wzmacniać więzi między sobą, a także z otaczającą przyrodą. Na koniec takie doświadczenia pozwalają zaobserwować nasz mechanizm przeżywania i reagowania na naturalne środowisko i pewne sytuacje, jak i radzenia sobie z nimi. Warto podkreślić, że dzieje się to często poprzez zachwyt widokiem, zdziwienie zjawiskiem, czy zaskoczenie następstwem stanów przyrody. A wszystko jest stopniowym budowaniem fundamentów do późniejszego samodzielnego i śmiałego eksplorowania świata i gromadzenia tak cennych informacji o nim.

        Na tych warsztatach będziemy wspólnie z dziećmi:
  • doświadczać wszystkimi zmysłami przyrodę,
  • za pomocą dotyku, zapachu rozpoznawać przedmioty, opisywać je,
  • przełamywać pewne lęki przed nieznanym,
  • stworzymy warunki, w których każdy czuje się swobodnie i w sposób kontrolowany rozwija organizację neuronów,
  • będziemy ćwiczyć skupienie i samokontrolę nad swoim ciałem oraz emocjami,
  • popracujemy nad równowagą fizyczną i psychiczną,
  • nauczymy się wyrażać emocje,
  • będziemy eksplorować otaczający nas świat,
  • będziemy chodzić po ścieżce sensorycznej,
  • będziemy pić herbatę i kawę w plenerze oraz zjemy domowy poczęstunek
  • będziemy śmiać się, rozmawiać a może i płakać, aby dać upust emocjom. 
  • gry plenerowe i leśny plac zabaw
KOSZT: 70zł dziecko/3h zajęć w tym warsztaty tworzenia drewnianej pamiątki i medale dla dzieci na koniec zajęć.
dorosły 30zł /3h

Komentarze